Sekretess

Skyddar din sekretess

Vi tycker det är ytterst viktigt att din personliga information hanteras korrekt. Den enda personliga datan som sparas i vårt system är sådan som används för att hantera och behandla dina ordrar. Känslig information krypteras för att det ska vara tryggt och säkert att handla på vår webbshop.

Leverera produkter

För att leverera produkter behöver vi ta vara på uppgifter som adress, namn och andra vanliga kontaktuppgifter. Detta är främst för att leveransen ska kunna ske så att du som kund får dina produkter som du har betalat för. Dina uppgifter är dock skyddade hos oss och nedan står det i detalj hur dessa är skyddade.

Inköp

Samtliga köp sker genom olika betalningstjänster varpå dessa agerar som tredjepart i köpprocessen. Tredjepartstjänsterna hanterar fullständigt infrastrukturen av transaktionerna och ser till att dina betalningsuppgifter är krypterade för att skydda dig.

Nedan kan läsa mer om sekretesspolicyn hos respektive betalningstjänst som vi erbjuder och hur de skyddar din information.

Stripe: https://stripe.com/en-se/privacy.

Klarna: https://www.klarna.com/international/privacy-policy/

Paypal: https://www.paypal.com/myaccount/privacy/privacyhub

Mailadress och orderbekräftelse

När en order sker är vi skyldiga att leverera en orderbekräftelse till kunden. Denna orderbekräftelse betraktas även som ett kvitto. Vi använder oss av email som verktyg för att hantera detta. Detta kvittot innehåller ett beställningsnummer som kan användas för att returnera produkter och som bevis för köpet.

Det är väldigt viktigt att du använder en mailadress som tillhör dig och som du har tillgång till p.g.a. spårningslänken, orderbekräftelsen och ev. returer hanteras via denna adress.

I sällsynta fall kan orderbekräftelsen hamna i skräpposten. Maila oss om du mot förmodan inte hittar bekräftelsen i skräpposten så tar vi itu med problemet och skickar den manuellt.

Identifiera dig som kund i Swefrix

Om en retur har skett måste vi då identifiera dig med hjälp av beställningsnumret som skrivs på orderbekräftelsen för att hantera återbetalningen rätt. Detta är för att utföra returen på ett korrekt och säkert sätt för att förhindra förvirringar mellan olika parter. Läs mer under returpolicyn för en mer genomgående beskrivning.

Medlem/kund

Som medlem/kund på Swefrix sparas information av dina kontaktuppgifter i vår databas. Detta är främst för att hantera och kontrollera dina ordrar samt för att kunna kontakta dig om det är nödvändigt. Det du beställt används även för att korrigera vårt lagersaldo. All övrig information som är privat (ditt lösenord och dina bankuppgifter) är som sagt krypterade och skyddade.

Konton

Vi rekommenderar kunden till att skapa ett konto för att shoppa så hen kan ta del av smidiga funktioner såsom köpeshistorik och dylikt. Det är förövrigt möjligt för kunden att bli medlem på hemsidan via Facebook eller Google.

Inköpshistorik

När en kund skapar en order i vårt system sparas detta inom inköpshistoriken. Syftet med denna historik är att hålla koll på statistik av alla inköp men också för att sedan kunna utföra ev. returer korrekt och säkert.

Bedrägeribekämpning

Vi använder ovanstående delar för att identifiera och förebygga bedrägerier. Detta är för att skydda verksamheten men också skydda våra kunder från att känna sig osäkra kring informationen som används/registreras. Vi på Swefrix respekterar våra kunder ytterst och strävar efter att upprätthålla en säker handel mellan oss och kunden.

Delade uppgifter

På swefrix varken säljer vi eller överger några uppgifter om dig som kund. Då vi själva är kunder i andra miljöer förstår vi hur viktigt det är att känna sig trygg när man delar sina uppgifter. Stripe åtar sig att skydda din information så att du kan känna dig bekväm med att genomföra en betalning.

Annonser

Som vilket bolag som helst använder Swefrix sig utav annonsering via nätet, därför kan du se våra annonser när du besöker andra webbplatser eller appar. Främst kommer annonseringen ske via tredje parter vilket innebär att våra annonser kan poppa upp på din skärm beroende på vad du tidigare har sökt på.

Dina uppgifter utanför Sverige

För tillfället sker försäljningen av Swefrix produkter inom Sveriges gränser.

Förvaring av konton/uppgifter

Om du är missnöjd eller inte vill vara deltagen i Swefrix får du gärna kontakta vår kundtjänst så kan vi avsluta ditt konto och radera dess uppgifter om dig. Enligt lag är vi dock skyldiga att bibehålla vissa uppgifter om dig som kund även om du har bett oss att ta bort de. Exempelvis är vi skyldiga att spara samtliga kvitton i sju år för att uppfylla juridiska krav.

Allmänna villkor

Om kunden

För att handla via vår e-handelstjänst kräver vi att du:

– Är 16 år eller äldre (du kan dock göra fysiska köp via instagram om du är under 16år).

– Uppger korrekt information om dig och anger en mailadress som du har tillgång till. Läs mer i sekretesspolicyn om varför detta är viktigt.

– Är behörig att använda kredit- eller betalkortet som du hanterat köpet med.

– Att du accepterar samtliga villkor som vi ställer (detta kommer begäras innan du verifierar din betalning).

 

Beställning

När en betalning sker så skickas en orderbekräftelse till dig som är kund hos oss på Swefrix. Orderbekräftelsen representerar kvittot för kunden så returer kan ske effektivt och felfritt. Transaktionerna sker via Stripe, en process för transaktioner sker därför utefter deras krav, läs mer om detta på https://stripe.com/en-se.

Om vi upptäcker att du på något sätt försöker manipulera eller skadliggöra vår tjänst förbehåller vi oss rätten att stänga av ditt konto. I sådana fall kommer vi maila dig om detta och ange orsaken.

Vi har även fullständig rätt att annulera din beställning om vi märker att några uppgifter är felaktiga eller missledande. Vi kommer även i detta fall att uppdatera dig om orsaken och hur detta kan rättas.

 

Tredje parternas tjänster/sidor

Baserat på faktumet att vi inte har kontroll över tredje parts webbsidor tar vi inte ansvar för innehållet, processen eller liknande. Dessa länkar används endast för kundens skull för att t.ex. hantera transaktioner eller data. Tjänsterna är i sin tur ansvariga för att se till att de uppfyller sina förpliktelser.

Produkter och priser

Priser och produkter ska redan vara satta via tredje parts verktyget som användes för att skapa denna hemsida. Om det på något sätt har hänt att för mycket pengar har dragits från ditt konto eller fel information har getts i orderbekräftelse, kassa eller varukorg så får du gärna kontakta oss visa kontakt@swefrix.se så får vi hantera detta ärende så snart vi kan.

Om vi har upptäckt ett fel så kommer vi att försöka kontakta dig via mejl adressen given i köpet, via detta kommer du som konsument få chansen att annullera eller bekräfta ditt köp igen. Om du som konsument inte svarar på detta mejl så övervägs denna order till en annullering.

Om du råkat göra något fel i din beställning kan du utnyttja din ångerrätt genom att kontakta oss via mail där vi kan annullera din beställning. Har vi redan skickat paketet så måste du returnera varan enligt returrätten. Se vår returpolicy för mer info.

Leveranser

Våra leveranser sker via Postnord och vi är välmedvetna om att försenade leveranser kan vara frustrerande. Vi arbetar därför efter att skicka din leverans så snart som möjligt. Det kan ev. uppstå dröjsmål på leveranser av olika skäl som dåligt väder, logistikproblem, förseningar från leverantör eller liknande. Leveransen kommer vara spårbar fr.o.m. att vi skickat produkten så att du kan hålla koll på processen.

Som användare på vår webbsida

Som användare av vår tjänst får du inte manipulera eller missbruka våra webbsajter/tjänster. Du får t.ex. inte hacka, ladda upp virus, överbelasta eller liknande skadliga tekniska material som kan skada eller störa vår teknik/funktionalitet. Detta anses som ett lagbrott som hindrar oss från att ge våra kunder vår service.

Du får inte heller använda programvaror som extraherar data från vår webbplats.

Ändring av användarvillkor, sekretess & returpolicy

Vi har rätt i att ändra användarvillkoren, sekretess och returpolicy när det behövs genom att publicera dessa ändringar online utan att ha skyldighet till att meddela kunderna först. Du som kund är därför ansvarig att regelbundet kontrollera informationen som skrivs i användarvillkoren, sekretess och returpolicy för att hålla dig uppdaterad. Alla ändringar sker online och kommer därför att synas direkt på https://www.swefrix.com/policy. Detta intygar att du har accepterat ändringar av användarvillkor, sekretess och returpolicy som sker efter publicering/uppdatering om du fortsätter att använda denna webbsida.

Returpolicy

Hur returnerar jag en vara?

Det kvittar vilken returmetod du använder sålänge du skickar varorna i säkert förvar som förhindrar produktskador från att uppstå. Observera att det är säkrast ifall du skickar returen med en spårbar länk, annars går det inte att bevisa returen ifall paketet skulle råka slarvas bort på vägen.

Du behöver skriva beställningsnumret på paketet du returnerar samt maila oss beställningsnumret, vilka varor du vill returnera och ditt fullständiga namn. Du kommer då få ett svar med en leveransadress och ifall du behöver komplettera ev. uppgifter.

Du hittar beställningsnumret på din orderebekräftelse.

Vad är leveransadressen för returer?

I samband med att du registrerar en retur via mail så skickar vi en leveransadress för returen. Anledningen till att leveransadressen inte är angiven på hemsidan är för att vi ev. hanterar returer på olika adresser beroende på tidsperiod.

Hur många dagar har jag på mig att returnera en vara?

För att en retur ska återbetalas krävs det att du lämnar tillbaka produkterna inom 14 dagar fr.o.m. att du tagit emot produkten. Med det sagt behöver ordern returneras den 14:e dagen för att returen ska godkännas. I särskilda fall där komplikationer uppstått kan du få någon extra dag (exempelvis om du registrerar returen den 13:e dagen men får leveransadressen den 15:e så anses returen vara beviljad). Om inte någon annan överenskommelse mellan kunden och säljaren bestämts så gäller inga undantag.

När och hur får jag tillbaka pengarna för en returnerad order?

Pengarna betalas till kontot du betalade med och tar upp till 14 arbetsdagar (beroende på din bank) fr.o.m. dagen vi mottagit din retur. Kontakta oss via mail om det skulle uppstå ett ovanligt stort dröjsmål så hjälper vi dig spåra transaktionen via stripe som är en tredje part i betalprocessen.

Reklamation

Om vi skulle skicka en produkt som visar sig ha något fel eller inte matcha produktbeskrivningen så kan du reklamera varan/varorna. Du reklamerar din vara genom att maila oss och uppge följande:

1) Ditt fullständiga namn och beställningsnummer.

2) Ange vilken/vilka produkter som är skadade eller felaktiga.

3) Beskriv felet/skadan och bifoga en bild på detta.

4) Avvakta med besked om din reklamation beviljats/nekats.

Om du kan bevisa felet så ersätter vi den skadade/felaktiga produkten med en oskadd kostnads- och fraktfritt.

Läs mer om vad som exakt gäller vid reklamationer på https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

Jag har inte fått någon orderbekräftelse trots betalningen genomförts

Notera först och främst att kvittot är ekvivalent med orderbekräftelsen. Hur som haver har ditt kvitto/orderbekräftelse högst troligen hamnat i skräpposten om du inte hittar det i din inkorg. Maila oss om du mot förmodan inte hittar verifikationen i skräpposten så tar vi itu med problemet.